video invoegen

2021, wat een jaar. Met diverse hoogte- en dieptepunten. De corona perikelen zijn de wereld nog niet uit, maar toch staan we graag stil bij alles wat we wél hebben kunnen doen en kunnen realiseren. En dat was nogal wat. Ondanks de beperkende maatregelen was dit een van onze meest vruchtbare jaren ooit. We hebben veel zaadjes in de voorafgaande jaren geplant, maar wat was het fijn om te zien dat al het harde (samen)werken zijn vruchten begint af te werpen. We zijn iedereen die in meerdere of mindere mate betrokken is bij BrabantSport ontzettend dankbaar. Want, zonder onze partners was het niet mogelijk geweest om Brabant écht sterker te maken door sport. Om te concretiseren wat we allemaal hebben gedaan het afgelopen jaar, delen we hieronder het scorebordmet jullie. Dank en op naar een nog sterker en sportiever 2022! Sportieve groet, Michel Reinders Directeur-bestuurder BrabantSport

BRABANTSPORT

MILJOEN VOOR DE SPORT STRUCTUREEL IN DE BEGROTING

Trots! Na tien jaar incidentele financiering voor sport, is sport nu structureel onderdeel van de begroting van de provincie Noord-Brabant. De ambitie om de leefbaarheid en levendigheid van Brabant te versterken streeft de provincie onder andere na door haar investering in sport. In 2021 stemden Provinciale Staten van Noord-Brabant dan ook in met het ‘Beleidskader Vrijetijd, Cultuur en Sport’.

MENSEN GEÏNSPIREERD MET LIVE E-CLINICS

Het zijn uitdagende tijden geweest in de coronaperiode. Daarom kwamen wij in het eerste kwartaal van het jaar met een nieuw initiatief, want juist toen was het belangrijk om te blijven bewegen. Iedere twee weken organiseerden we inspirerende eClinics met een BrabantSport ambassadeur of vrienden van BrabantSport, zoals bokslegend Arnold Vanderleyde. Zodat iedereen vanuit huis op een leuke manier lekker in beweging kon blijven of inzichten mee kon pakken vanuit verhalen van onze topsporthelden.

JONGEREN EEN ZOMER LANG IN BEWEGING GEBRACHT

Tijdens de BrabantBrawl gingen Brabantse gamers tussen de 12 en 25 jaar de strijd aan met elkaar. De hele zomer lang namen zij deel aan verschillende on- en offline challenges. Het doel? Een plekje bemachtingen voor de finaledag van de BrabantBrawl die op 19 september plaatsvond bij partner Libéma - Safaripark Beekse Bergen.

JAAR URBAN AMBITIE SUCCESVOL AFGESLOTEN

Geef jonge mensen een plek in de steden om hen te laten ontdekken waar hun talenten liggen, en zorg meteen dat dit plaatsen zijn van nationale en internationale allure, met ruimte voor innovatie. Dat was onze missie en die hebben we succesvol behaald. In alle B5 steden (Breda, Eindhoven, Helmond, 's-Hertogenbosch en Tilburg) is er een urban scene. In 4 van de 5 concentreert die zich rond een skatepark. Dat park is vaak de thuisbasis van olympisch talent , of het nu gaat om skateboarden, BMX freestyle of breaking. Op die plekken helpt technologie de talenten om beter te worden en te leren van elkaar. Op die plekken trekken internationale events de aandacht, ook online. Op die plekken maakt de jeugd voor het eerst kennis maakt met een andere manier van sporten. Super internationaal en toch lokaal; enorm innovatief en toch ook inclusief. Eigenlijk heel Brabants dus!

BRABANTSE MEDAILLEWINNAARS GEHULDIGD IN PHILIPS STADION

De Nederlandse equipe behaalde tijdens de Olympische en Paralymische Spelen in Tokyo maar liefst 89 medailles, een recordoogst. Hiervan werden 21 medailles medailles mee teruggenomen naar Brabant. Fantastische resultaten van onze sporters waar we enorm trots op zijn. Dit hebben we groots gevierd. Op een manier die onze sporters verdienen. Op een manier die in Tokyo niet mogelijk was. In samenwerking met PSV huldigden we op 3 oktober alle Brabantse atleten* in een vol Philips Stadion. Tijdens de rust van PSV-Sparta kwamen de Brabantse medaillewinnaars op het veld.

* Niet alle atleten waren vanwege wedstrijdverplichtingen beschikbaar. We hebben gekeken naar een datum waarop de grootste groep wél beschikbaar was.

NIEUWE AANVOERDERS VAN AMBITIE

VERLENGINGEN VOOR 2022 EN DE JAREN DAARNA DOOR AANVOERDERS VAN AMBITIE

ACTIVITEITEN /BIJEENKOMSTEN AANVOERDERS VAN AMBITIE GEORGANISEERD

EVENEMENTEN DIE TOCH PLAATSVONDEN (AL DAN NIET ZONDER PUBLIEK)

Eindhoven Qualification Meet, Billie Jean King Cup, Indoor Brabant Dutch Masters, International Swimming League (ISL), BrabantBrawl, Cyclocross Rucphen

BRABANTSPORT FONDS

GELANCEERD

Hét fonds dat Brabant gelukkiger en daarmee sterker maakt door sport. Het fonds is een unieke samenwerking tussen de provincie Noord-Brabant en het Brabantse bedrijfsleven. Met als founding partners Dirk Lips (Libéma), Robert van der Wallen, Edzo Doeve (Coöperatie DELA), Ben Mandemakers (DMG), Eric van Schagen (Simac) én BrabantSport als uitvoerder. Belangrijke maatschappelijke thema’s krijgen de aandacht; overgewicht onder kinderen, stress onder jongvolwassenen, eenzaamheid onder ouderen en bewegen van mensen met een beperking.

PROJECTEN OPGESTART IN 2021

NIEUWE VRIENDSCHAPPEN IN SAMENWERKING MET MORE2WIN

Het doel? Eenzaamheid onder de Brabantse ouderen verminderen en meer onderlinge sociale contacten bewerkstelligen. Hoe? We organiseerden afgelopen zomer wijktoernooien in vier Bossche wijken waarbij we eenzame ouderen uitnodigden voor een potje petanque met andere ouderen. Een groot succes. Daarom rollen we dit initiatief in een later stadium Brabantbreed uit.

DE EERSTE CIJFERS VAN DE PILOT: • 108 deelnemers wijktoernooi Den Bosch • Gemiddelde leeftijd 69 • Gemiddeld aantal nieuwe contacten 16 • 80% overweegt lid te worden van een petanque-vereniging • 57% geeft aan minder eenzaam te zijn • Organisatie rapportcijfer 9.3

YOUR MARATHON CHALLENGE IN SAMENWERKING MET GOLAZO

Het doel? Mensen met een beperking of aandoening duurzaam laten bewegen. Hoe? Twee a drie maanden voorafgaand aan de Marathon Eindhoven powered by ASML (10 oktober jl.) liepen deelnemers 41 kilometer. De laatste kilometer werd op 9 oktober op het officiële parcours gelopen om zo de officiële marathonafstand (42.195m) te voltooien.

“Ik kan niet wachten om met mijn handen in de lucht de finish over te gaan.“

Juul - Deelnemer Your Marathon Challenge

DEELNEMERS

Passeerden op zaterdag 9 oktober de officiële finish op de Eindhovense Vestdijk, onder het finishdoek van de marathon, aangemoedigd door het aanwezige publiek. Deelnemers worden blijvend geactiveerd zodat zij duurzaam gaan bewegen.

NIEUWE BIJZONDERE SAMENWERKINGEN

BRABANTSPORT HOME OF TEAMNL

JARIGE UNIEKE SAMENWERKING

In juni van dit jaar hebben de KNZB, BrabantSport en haar TeamNL, InnoSportlab De Tongelreep en gemeente Eindhoven hun samenwerking voor de komende 12 jaar bekrachtigd door het zetten van hun handtekeningen onder de samenwerkingsovereenkomsten. Een mijlpijl voor de zwemsport in Nederland. Nog niet eerder hebben partijen zich voor zo’n lange periode gecommitteerd om samen het zwemmen voor iedereen, van jong tot oud en van leren zwemmen tot internationaal presteren, aantrekkelijk te maken, te houden en te innoveren. Want dat is hard nodig!

JAAR OPNIEUW DE BESTE SPORTMEDISCHE ZORG

BrabantSport werkt met haar TeamNL centrum al jaren intensief samen met TopSupport (onderdeel van de St. Anna Zorggroep (Geldrop, Eindhoven) en het Sport Medisch Centrum van het Jeroen Bosch ziekenhuis (JBZ, ’s-Hertogenbosch). Hiermee krijgen onze sporters met een NOC*NSF status in zowel regio Eindhoven als regio ’s-Hertogenbosch de beste (sport)medische begeleiding. Met een volledig pakket van sportmedische zorg zoals preventie, diagnostiek, behandeling en begeleiding bij sportletsel, analyses en metingen, worden zij klaargestoomd om te presteren op het hoogste podium. De samenwerking werd in 2021 wederom verlengd voor een jaar.

JAAR VERLENGING VANUIT NOC*NSF VOOR TOPSPORT EN TALENT-ONWIKKELING

NOC*NSF heeft de accreditatie van het TeamNL centrum van BrabantSport verlengd met vier jaar. De samenwerking loopt nu tot en met de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs (2024).

NIEUWE SAMENWERKINGEN: TEAM JUMBO-VISMA, CYCLING CLASS NL, FC EINDHOVEN, LIMBURG SPORT & ZEELAND SPORT

De talentontwikkeling faciliteiten van het TeamNL centrum van BrabantSport worden door diverse topsportorganisaties gewaardeerd. Het is dan ook niet gek dat er steeds meer bijzondere samenwerkingen ontstaan met het TeamNL centrum en andere topsport organisaties. Zo hebben het TeamNL centrum van BrabantSport en Team Jumbo-Visma e Cycling Class de handen ineengeslagen om de wielersport in de regio nog meer te stimuleren en talent nog eerder te ontdekken en te faciliteren en wordt er met FC Eindhoven gekeken naar begeleiding vanuit de voedingscoach en prestatiecoaches vanuit het TeamNL centrum van BrabantSport.

MASTERCLASSES PRESTEREN ONDER DRUK VOOR 320 ZORGMEDEWERKERS VAN ZORGINSTELLINGEN SDW, HET TWEESTEDENZIEKENHUIS IN TILBURG EN HET JEROEN BOSCH ZIEKENHUIS IN 'S-HERTOGENBOSCH

Gegeven door sportpsychologen Joyce Jansen en Joost Pluijms van het TeamNL centrum van BrabantSport. Over de thema’s mentaal herstel en presteren onder druk. Aan zorgpersoneel, managers, unithoofden, artsen en (IC)verpleegkundigen.

SPORTERS

in topsport en opleidingsprogramma’s begeleid

MEER DAN 200 TALENTEN

ondersteund via regionale programma's. Talenten die door willen stromen naar landelijke topsport-of opleidingsprogramma’s op weg naar het zijn van een fulltime topsporter.

TEAM BRABANTSPORT

ROOD WIT GEKLEURDE MEDAILLES BEHAALD TIJDENS DE OLYMPISCHE EN PARALYMPISCHE SPELEN

NIEUWE AMBASSADEURS AANGESLOTEN

UNIEK SPORTEN BRABANT

PROJECTEN GELANCEERD

BRABANTSE BEWEEGCOACHES VOORGESTELD

In beweging komen terwijl je te maken hebt met een fysieke of mentale beperking. Dat is niet altijd gemakkelijk. Beweegcoaches van de sportloketten in Brabant kunnen hierbij helpen. Zij bekijken samen met de mensen die bij hen komen wat er in hun omgeving mogelijk is aan aangepast sporten en/of bewegen. Maar wie zijn nu deze beweegcoaches en wat is hun aanpak? Uniek Sporten Brabant heeft de verschillende beweegcoaches in beeld gebracht en voorgesteld aan de doelgroep.

AFLEVERINGEN ONBEPERKTE VRAGEN

In de eerlijke videoserie ‘Onbeperkte vragen’ vertelden mensen hun eigen ervaringen over sporten en bewegen met een beperking of aandoening. Er zijn namelijk heel veel vooroordelen en aannames over het sporten met een aandoening of beperking. Hoog tijd dus om die eens uit de wereld te helpen.

ZOMERCHALLENGES MET 125 ACTIEVE DEELNEMERS

Lekker bewegen in de zomervakantie. Een uitgelezen moment om eens een stukje te wandelen of te fietsen. Toch hebben sommige mensen hier nog een stimulans bij nodig. Uniek Sporten Brabant organiseerde 8 challenges waarbij deelnemers ook een leuke goodie konden winnen. Zo werd het bewegen nog leuker!

VERENIGINGEN MET AANGEPAST SPORTAANBOD IN BEELD GEBRACHT MET UNIEK SPORTEN BRABANT TOUR

Er zijn een hoop verenigingen in Brabant die sporten met een beperking of aandoening toegankelijk maken. Maar hoe kies je nu wat er bij jou past? Ga je voor G-voetbal of G-hockey of kies je voor iets heel anders? Uniek Sporten Brabant ging on tour langs tien verschillende verenigingen om hun aanbod en vooral hun leden in beeld te brengen. Wat vinden zij nu van hun sport?

UNIEKE BEZOEKERS WEBSITE

(+5% t.o.v. 2020)

(+14%)

(+24%)